Τετάρτη, 20 Σεπτεμβρίου 2017 Επικοινωνία | Πληροφορίες
Δεδομένα με 15 λεπτά καθυστέρηση
in.gr  >>  Οικονομία  >>  Είδηση
iPhone
 
Εκτύπωση σελίδας Αποστολή σελίδας με email

Θωμάς Τζόκας : Το «στοίχημα» της κρίσης είναι να μην χαθεί μια ολόκληρη γενιά

Θωμάς Τζόκας : Το «στοίχημα» της κρίσης είναι να μην χαθεί μια ολόκληρη γενιά Απαραίτητο για την ανάκαμψη της αγοράς είναι να προσελκύσουμε ξένα κεφάλαια. Αυτό γίνεται με την προϋπόθεση ότι οι ξένοι επενδυτές θα αισθανθούν ασφάλεια σε ό,τι αφορά τόσο το νομικό, το φορολογικό αλλά και το εργατικό καθεστώς που θα ισχύσει για το επιχειρείν τους.
Ο Θωμάς Τζόκας, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της συμβουλευτικής εταιρείας Orange Juice Comminications έβαλε «τρίποντο» στον απαιτητικό κλάδο της επικοινωνίας μέσω της επιτυχημένης χορηγίας της Euroleague . Στη συνέντευξη του στο in.gr υποστηρίζει ότι θα βγούμε από την κρίση, τονίζοντας όμως ότι το «στοίχημα» είναι να μην χαθεί μια ολόκληρη γενιά, ενώ –ως Έλληνας μάνατζερ στο εξωτερικό- απαντά στα αρνητικά σχόλια με χιούμορ, τρίπλες και σκληρή δουλειά.


Η χορηγία της Ευρωλίγκα ήταν σημαντικό γεγονός και η νίκη του Ολυμπιακού τεράστια επιτυχία και για πολλούς απρόσμενη. Πώς την επιλέξατε και ποιο είναι το μυστικό για μια σωστή «επένδυση» σε ομάδα ή γεγονός;

Τo μπάσκετ είναι το δεύτερο πιο δημοφιλές άθλημα παγκοσμίως μετά το ποδόσφαιρο, οπότε είναι μια φυσική επιλογή να «χτίσεις» τη φήμη μιας εταιρείας πίσω από το δεύτερο σημαντικότερο άθλημα.

Στα πλαίσια αυτής της λογικής, και αφού η εταιρεία είχε χτίσει την εικόνα της στο ποδόσφαιρο, επεκτάθηκε και στο μπάσκετ. Στην προσπάθεια αυτή, αποφάσισε να χτίσει τη σχέση της με τη Euroleague. Είναι μια από τις σημαντικότερες χορηγίες μας μέχρι τώρα, που δίνει μια παγκόσμια παρουσία του οργανισμού στο αθλητικό γίγνεσθαι. Είναι όμως μόνο η αρχή.

Πίσω από τη χορηγία υπάρχουν μια σειρά από δράσεις που αποτελούν τον «κορμό» της χορηγίας. Εκεί που πραγματικά χτίζουμε τη σχέση μας με το κοινό είναι μέσω του διαδικτύου και της διαδραστικότητας, πέρα από το «φαίνεσθαι» στους αθλητικούς χώρους. Η αλήθεια είναι ότι μια τόσο μεγάλη χορηγία χρειάζεται ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για να ενεργοποιηθεί. Γι’ αυτό και λέμε ότι αυτές οι χορηγίες πρέπει να χτίζονται σε βάθος χρόνου, προτείνοντας τουλάχιστον τριετείς συμφωνίες.  

Από την επιτυχία της χορηγίας, ποιο είναι το μεγάλο όφελος για το χορηγό;

Η επιλογή έγινε συνειδητά. Ελάχιστοι περίμεναν ότι ο Ολυμπιακός θα στεφόταν πρωταθλητής Ευρώπης, αν και περιμέναμε  ότι οι ελληνικές ομάδες θα ήταν ανάμεσα στις κορυφαίες. Θα μπορούσε όμως να είναι πρωταθλήτρια και η ΤΣΣΚΑ. Η επιτυχία της χορηγίας έγκειται στο γεγονός ότι οι ομάδες που συμμετείχαν είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στις χώρες της κεντρικής, ανατολικής και νότιας Ευρώπης, όπου δραστηριοποιούμαστε. Βεβαίως, το γεγονός ότι πρωταθλήτρια στέφθηκε μια ελληνική ομάδα, αντιλαμβάνεστε ότι με χαροποιεί. Σε ό,τι αφορά τους στόχους της χορηγίας, αυτοί επιτεύχθηκαν πλήρως, ανεξαρτήτως του νικητή.

Είστε εξειδικευμένος στο gaming industry. Ποιες είναι οι προοπτικές αυτής της αγοράς διεθνώς και ποιο είναι το μέλλον της στην Ελλάδα;

Η βιομηχανία του online gaming είναι ένας ταχύτατα αναπτυσσόμενος κλάδος παγκοσμίως και το τελευταίο διάστημα αναπτύσσεται ραγδαία μέσω του social gaming, μέσω Facebook, Google + κλπ. Οι βασικές κατηγορίες παιχνιδιών είναι οι εξής: a) τo social gaming που περιλαμβάνει τα arcade social games( απλά παιχνίδια ), τα role playing game( που απαιτούν εξοικείωση και  γνώση) και τα games of chance(όπως το πόκερ, kino κλπ). β) η δεύτερη κατηγορία είναι το real money gaming στην οποία ανήκει το πόκερ που αναπτύσσεται στην Ελλάδα, το Bingo, το casino και τα αθλητικά.

Οι δε πάροχοι χωρίζονται σε αυτούς που προσφέρουν umbrella games ή single products.

Οι βασικοί παράγοντες οι οποίοι θα επηρεάσουν την ανάπτυξη του gaming industry είναι οι εξής:

α)οι εταιρείες που θα ανταποκριθούν στις ανάγκες του κοινού, προσφέροντας ασφάλεια, σταθερότητα και ποιότητα

β)το προϊόν θα πρέπει να είναι διαθέσιμο σε όλες τις πλατφόρμες

γ)οι εταιρείες που θα παρουσιάσουν καινοτομίες

δ) το regulation: στο οποίο ακόμα οι Ευρωπαϊκές χώρες αλλά και η Αμερική δεν έχουν καταφέρει να βρουν έναν κοινό παρονομαστή όχι μόνο για το gaming αλλά και για το Internet γενικότερα.

Το μεγάλο στοίχημα για τις online εταιρείες(gaming και social networks) είναι να παρουσιάσουν ένα μοντέλο – ανεξάρτητα από την απήχησή τους στο κοινό – το οποίο θα εγγυάται την οικονομική τους βιωσιμότητα. Για παράδειγμα, το Facebook, παρά τα εκατομμύρια των χρηστών του, δεν έχει βρει ακόμη ένα μοντέλο χρηματοδότησής του. Και αυτό φάνηκε από τα αποτελέσματα της εισόδου της μετοχής στο χρηματιστήριο.

Ειδικά στην Ελλάδα, αν εξαιρέσουμε τις οικονομικές δυσκολίες της τελευταίας διετίας, το gaming industry αναπτύσσεται με αξιόλογους ρυθμούς. Η νέα γενιά αισθάνεται άνετη στο να χρησιμοποιήσει το Internet για τις αγορές της. Σε ό,τι αφορά τoν αριθμό των χρηστών που θέλουν να διασκεδάσουν ψηφιακά, βλέπουμε ταχεία ανάπτυξη, κυρίως σε ό,τι αφορά στα σπορ και στο πόκερ. Ως προς τους τζίρους όμως, η ανάπτυξη δεν θα είναι τόσο μεγάλη, καθώς μειώνεται το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών λόγω κρίσης, γεγονός που λειτουργεί αντανακλαστικά στους τζίρους.

Πόσο εύκολο είναι να είσαι Έλληνας manager σε αυτή τη συγκυρία;

Όταν τα ΜΜΕ βομβαρδίζουν το κοινό με τόσο έντονα μηνύματα, δημιουργείται μια αρνητική διάθεση όσον αφορά τους Έλληνες. Αυτό θα πρέπει να το θεωρήσουμε δεδομένο. Η δημοσιότητα αυτή έχει δημιουργήσει ρωγμές και φθείρει την εικόνα των Ελλήνων, τόσο ως λαό όσο και ως στελέχη και όσον αφορά τις διοικητικές μας ικανότητες. Είναι όμως μια πραγματικότητα που βιώσαμε, βιώνουμε και θα βιώνουμε, μέχρι να βγάλουμε αυτή την αρνητική εικόνα από πάνω μας. Θα περάσουν κάποια χρόνια μέχρι να γίνει αυτό και πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτό που συνέβη δεν θα τελειώσει άμεσα. Δεν θα διορθωθεί ούτε σε μια μέρα ούτε σε δύο. Προσωπικά, γίνομαι δέκτης αρνητικών σχολίων, τα οποία πρέπει να διαχειριστώ. Ο τρόπος διαχείρισης είναι είτε με χιούμορ, είτε με «τρίπλα». Εγώ σε αυτά προσθέτω και τη σκληρή δουλειά. Παράλληλα, αισθάνομαι υπόχρεος να μεταφέρω την αλήθεια για όσα συνέβησαν και συμβαίνουν στην Ελλάδα. Αισθάνομαι ότι ο ρόλος μου είναι και διδακτικός, επισημαίνοντάς τους ότι οι Έλληνες δουλεύουν περισσότερο και αμείβονται χειρότερα σε σχέση με τους ξένους. Και αυτό συνέβαινε και όταν η Ελλάδα πήγαινε καλά.

Έξω πάτε καλά. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας σε διεθνές επίπεδο και γιατί ενώ έχουμε ικανά στελέχη, εσωτερικά δεν τα καταφέρνουμε;

Υπάρχουν Έλληνες που πηγαίνουν καλά στο εξωτερικό, αλλά και στελέχη από άλλες χώρες της Ευρώπης που πηγαίνουν εξίσου καλά. Υπάρχουν επιτυχημένοι άνθρωποι σε όλη την Ευρώπη, ανεξάρτητα από πού προέρχονται. Στο εσωτερικό δεν πάμε καλά γιατί όλα αυτά τα χρόνια είχαμε ένα οικονομικό μοντέλο με ημερομηνία λήξης. Το γνωρίζαμε όλοι, αλλά κυρίως δεν θέλαμε να το παραδεχθούμε και δεν θέλαμε να το αλλάξουμε. Τα πράγματα δεν μπορούν και δεν πρέπει να γίνουν όπως ήταν. Για να αλλάξουν, θα πρέπει να χτίσουμε μεθοδικά μια νέα τάξη πραγμάτων σε ό,τι αφορά το οικονομικό γίγνεσθαι της αγοράς.

Υπάρχει περιθώριο να γίνει η ανατροπή ή έχουμε χάσει το παιχνίδι;

Πιστεύω ότι το παιχνίδι δεν το έχουμε χάσει. Θα βγούμε από την κρίση. Η ερώτηση είναι το πότε και με ποιο κόστος. Έχουμε δει ότι με βάση στατιστικής, όλες οι χώρες που πέρασαν από βαθιά κρίση κάποια στιγμή ανέκαμψαν. Το θέμα είναι αυτό να γίνει σε τέτοιο χρονικό διάστημα, ώστε να μην χαθεί μια γενιά. Υπάρχει κίνδυνος μια γενιά να παίρνει μισθούς πείνας, γεγονός που θα έχει αντίκτυπο σε ολόκληρη την αγορά. Θα πρέπει να βγούμε από την κρίση, υπάρχει δυνατότητα να γίνει ανατροπή, όλοι μας όμως πρέπει να βάλουμε το λιθαράκι μας πάνω σε αυτό. Το μόνο βέβαιο είναι ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει σε διάστημα δύο ή τριών μηνών. Θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για μια μεγάλη προσπάθεια για τα επόμενα τουλάχιστον πέντε χρόνια. Αρκεί να βάλουμε ένα φρένο στην πτωτική τάση της οικονομίας με την παροχή του απαραίτητου καυσίμου – χρηματοδότησης υγιών τομέων της οικονομίας. Και στη συνέχεια πρέπει μεθοδικά να κάνουμε ρυθμιστικές αλλαγές στους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας.

Απαραίτητο για την ανάκαμψη της αγοράς είναι να προσελκύσουμε ξένα κεφάλαια. Αυτό γίνεται με την προϋπόθεση ότι οι ξένοι επενδυτές θα αισθανθούν ασφάλεια σε ό,τι αφορά τόσο το νομικό, το φορολογικό αλλά και το εργατικό καθεστώς που θα ισχύσει για το επιχειρείν τους.

Newsroom ΔΟΛ
 
Οι μετοχές μου Ρυθμίσεις »
Δεν έχετε προσθέσει μετοχές στo κουτί
"Οι μετοχές μου".
Δείκτες ΧΑ
Δείκτης Μον. Διαφ. (%) Γραφ.
ΓΔ [762,86] - - 1001;ΓΔ
FTSE 20 [2.004,63] - - 1000;FTSE 20
FTSE 40 [1.050,49] - - 1011;FTSE 40
FTSE 80 [2.205,50] - - 1022;FTSE 80
FTSE ΤΡΑΠ [847,11] - - 1016;FTSE ΤΡΑΠ