Κυριακή, 28 Μαΐου 2017 Επικοινωνία | Πληροφορίες
Δεδομένα με 15 λεπτά καθυστέρηση
in.gr  >>  Οικονομία  >>  Είδηση
iPhone
 
Εκτύπωση σελίδας Αποστολή σελίδας με email

Χρηματοδότηση δανείων νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων από ΕΤΧΣ

Χρηματοδότηση δανείων νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων από ΕΤΧΣ Πηγή φωτό :Ελληνικά Πρακτορεία

Τη χρηματοδότηση των δανείων νοικοκυριών  και μικρομεσαίων επιχειρήσεων με κεφάλαια από το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, που θα δοθούν ως κίνητρο για την αποπληρωμή -μερική ή ολική- των δανείων, κατέθεσε  ως πρόταση προς τον Ευρωπαίο Επίτροπο Οικονομικών Υποθέσεων, Όλι Ρεν, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ν.Χουντής.

Η πρόταση του προβλέπει ότι για ένα ορισμένο ποσό εξόφλησης ενός δανείου, να υπάρχει το αντίστοιχο  κίνητρο από τα κεφάλαια του ΕΤΧΣ.Δηλαδή, για κάθε, π.χ. 10.000 ευρώ εξόφλησης ενός δανείου, να υπάρχει κίνητρο ύψους 3.000 ευρώ από τα κεφάλαια του ΕΤΧΣ.  Η  ενέργεια  αυτή σύμφωνα με την εκτίμηση του ευρωβουλευτή θα αυξήσει την ρευστότητα των τραπεζών αλλά και θα ανακουφίσει νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Η πρόταση του έρχεται σε μια περίοδο που είναι σε εξέλιξη η συζήτηση για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Την ίδια ώρα όλο και περισσότερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στην αποπληρωμή των δανείων τους. Σε αυτή την συγκυρία δόθηκε στη δημοσιότητα έκθεση του ΔΝΤ που υποστηρίζει ότι "τολμηρά και καλά σχεδιασμένα" προγράμματα αναδιάρθρωσης χρέους σε μια περίοδο κρίσης βοηθούν στην ανάκαμψη της οικονομίας.

Ο κ.Χουντής υποστηρίζει ότι η πρόταση του είναι κοινωνικά δίκαιη αλλά και αποτελεσματική για την οικονομία και την καταθέτει στο δημόσιο διάλογο στην Ελλάδα αλλά και στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα.

Συνέντευξη στην Τζούλη Ν.Καλημέρη

 

Εξηγήστε μας για την πρόταση που καταθέσατε σχετικά με   την ανακούφιση των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που  υποδεικνύει και την πηγή χρηματοδότησης, το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Η πρόταση αυτή δεν είναι μόνο πολιτικά και κοινωνικά δίκαιη, αλλά πράγματι απαντάει και στη μόνιμη κριτική που δέχονται συνήθως οι προτάσεις της Αριστεράς, ότι δηλαδή, δεν υποδεικνύουν και τις πηγές χρηματοδότησης αυτών των προτάσεων. Εμείς λέμε λοιπόν, με την συγκεκριμένη πρόταση, ότι μπορούν να «κουρευτούν» τα δάνεια νοικοκυριών και μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, με χρηματοδότηση από τα κονδύλια του Ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ). Ισχυριζόμαστε μάλιστα ότι, ο τρόπος που εμείς υποδεικνύουμε ότι πρέπει να διατεθούν τα κονδύλια αυτά, είναι όχι μόνο κοινωνικά δικαιότερος, αλλά και πιο παραγωγικός, πιο αποτελεσματικός για το σύνολο της οικονομίας μας. Η πρόταση που κατέθεσα την προηγούμενη εβδομάδα, ξεκινώντας έτσι ένα δημόσιο διάλογο, μάλιστα σε μια περίοδο που είναι και ανοικτή η συζήτηση για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ζητά το ΕΤΧΣ να συγχρηματοδοτεί τη μερική ή ολική εξόφληση των δανείων των νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τρόπο ανάλογο της οικονομικής δυνατότητας που σήμερα διαθέτουν.

 

Μπορεί να γίνεται πιο συγκεκριμένος; Γιατί θεωρείτε ότι η πρότασή σας θα είναι πιο αποτελεσματική για το σύνολο της οικονομίας;

Είναι γνωστή η θέση του κόμματός μας σχετικά με τον νέο δανεισμό και τους απίστευτα σκληρούς όρους που τον συνοδεύουν. Το νέο δάνειο που δόθηκε στην Ελλάδα, είναι 130 δις. Από αυτά τα περίπου 100 δις θα επιστρέφουν όλα ως τοκοχρεωλύσια στους δανειστές μας και τα υπόλοιπα 30 δις, μαζί με άλλα 10 δις του πρώτου δανείου, σύνολο 40 δις, έχουν δεσμευτεί στο ΕΤΧΣ προκειμένου να αποζημιωθούν οι ελληνικές τράπεζες για το κούρεμα που υπέστησαν λόγω PSI, αλλά και για να καλύψουν τυχόν απώλειες από επισφαλή δάνεια ή άλλα επισφαλή στοιχεία του ενεργητικού τους. Δηλαδή δανείζεται ο ελληνικός λαός για να εξακολουθούν οι τράπεζες να παρουσιάζουν τα υπέρ-κέρδη που είχαν τα προηγούμενα χρόνια, αφορολόγητα μάλιστα μετά τις φοροαπαλλαγές που τους είχαν πλουσιοπάροχα δώσει.

Η πρότασή μας λοιπόν αποτελεί και πράξη δικαιοσύνης. Αφού ο ελληνικός λαός καλείται να εξοφλήσει αυτός τα επαχθή δάνεια, ας είναι τουλάχιστον αυτός που θα επωφεληθεί κατά προτεραιότητα από αυτό το δανεισμό. Δηλαδή, με το τμήμα του ΕΤΧΣ που πρόκειται να καλύψει τα επισφαλή δάνεια, τα οποία υπολογίζονται στο 30% των 40 δις, δηλαδή, πάνω κάτω 12 δις ευρώ, και αποτελεί δωρεάν επιδότηση στα τυφλά, υπέρ των τραπεζών, να επιδοτηθεί με αυτό τον τρόπο η ολική ή η μερική εξόφληση δανείων ή οι μηνιαίες δόσεις των νοικοκυριών και των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων που έχουν δάνεια στις τράπεζες.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, αυτά τα 12 δις να δοθούν ως κίνητρο σε νοικοκυριά και Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, για μερική ή ολική εξόφληση των δανείων τους. Δηλαδή, για κάθε, π.χ. 10.000 ευρώ εξόφλησης ενός δανείου, να υπάρχει κίνητρο ύψους 3.000 ευρώ από τα κεφάλαια του ΕΤΧΣ. Μια τέτοια ενέργεια θα είχε δυο πολύ βασικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία. Από τη μια, θα αύξανε τη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος, αφού μια επιδότηση, πχ 1000 ευρώ, στην εξόφληση δανείων θα κινητοποιούσε επιπρόσθετους συνολικούς πόρους 30.000 ευρώ, οι οποίοι σήμερα έχουν “αποσυρθεί” λόγω του φόβου δυσμενών οικονομικών εξελίξεων και από την άλλη θα διευκόλυνε χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αποτρέποντας έτσι την οικονομική και κοινωνική τους κατάρρευση.

Για να συνοψίσω με την πρότασή μας:

-θα αυξάνονταν η ρευστότητα της οικονομίας, λόγω της κινητοποίησης επιπρόσθετων πόρων,

-θα επέστρεφαν στην οικονομία, κεφάλαια που έχουν αποσυρθεί, λόγω του φόβου δυσμενών οικονομικών εξελίξεων, τα οποία βρίσκονται είτε μέσα στο «στρώμα», είτε σε ξένες τράπεζες. Σήμερα, δεν υπάρχει κίνητρο για να αποπληρώσεις νωρίτερα, μέρος ή το σύνολο ενός δανείου,

-θα διευκολύνονταν χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αποτρέποντας για ορισμένα την οικονομική κατάρρευση και πτώχευση, και για άλλα, θα αποτελούσε σημαντική βοήθεια, αφού θα μπορούσε ταυτόχρονα να μειώσουν με αυτό τον τρόπο τη μηνιαία δόση εξυπηρέτησης των δανείων,

-θα δινόταν μια ανάσα στην πραγματική οικονομία, διευκολύνοντας μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην αποπληρωμή δανείων.

 

Τι προτείνεται για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που δεν έχουν όμως διαθέσιμα;

Όπως είπα και παραπάνω, η πρότασή μας προβλέπει η επιδότηση να είναι ανάλογη με τη δυνατότητα που σήμερα έχουν τα νοικοκυριά και οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις να εξυπηρετούν τα δάνεια που ήδη έχουν αναλάβει. Ας πάρουμε το παράδειγμα μιας οικογένειας με δύο εργαζόμενους με εισόδημα ας πούμε 2000 ευρώ που έδινε 600 το μήνα για εξόφληση δανείου αγοράς πρώτης κατοικίας δηλαδή περίπου το 30% του διαθέσιμου εισοδήματός της. Τώρα, ο ένας έχει απολυθεί, η οικογένεια έχει εισόδημα μόνο 1000 ευρώ και είναι αδύνατο να ζήσει με 400 ευρώ το μήνα, αν εξυπηρετείται το δάνειο των 600 ευρώ. Η πρότασή μας εδώ λέει να επιδοτεί το ΕΤΧΣ την υπόλοιπη δόση του δανείου, για ορισμένα χρόνια και το νοικοκυριό να πληρώνει πάλι το 30% του μειωμένου όμως εισοδήματός του. Δηλαδή, να δίνει 300 ευρώ το νοικοκυριό και 300 ευρώ το ΕΤΧΣ για την εξόφληση του δανείου του νοικοκυριού. Στις ακραίες περιπτώσεις που δεν υπάρχουν πια καθόλου εισοδήματα να εξυπηρετήσουν αυτά τα δάνεια, το ποσοστό της συμμετοχής του νοικοκυριού μπορεί να τείνει στο μηδέν. Μια τέτοια πρόταση θα διευκόλυνε και τις τράπεζες να αποδεχτούν την οριστική διαγραφή χρεών των νοικοκυριών που είναι αδύνατο να τα εξοφλήσουν.

Yπάρχει περίπτωση να  δεχθούν οι τράπεζες κάτι τέτοιο;

Δεν γνωρίζω αν θα το δεχτούν οι τράπεζες. Σύμφωνα με τα όσα γνωρίζουμε σήμερα, οι τράπεζες θα πάρουν τα 40 δις ευρώ του ΕΤΧΣ με τη μορφή δωρεάν επιδότησης για να καλύψουν τις κεφαλαιακές τους ανάγκες. Έναντι αυτού του δωρεάν μπόνους, ενδέχεται να υπάρξει συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο αυτών των τραπεζών. Εμείς τι λέμε, οι τράπεζες να αποδεχτούν το κούρεμα των χρεών των ελληνικών νοικοκυριών και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, αφού τα επισφαλή δάνεια είναι ο λόγος για τον οποίο λαμβάνουν τουλάχιστον τα 12 από τα 40 δις της επιδότησης. Τις απώλειες αυτές θα έρθει να τις καλύψει λοιπόν το ΕΤΧΣ με τους ίδιους όρους που προβλέπει και το σχέδιο, δηλαδή, τη συμμετοχή του δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο. Η πρόταση μάλιστα αυτή, παρουσιάζει και το πλεονέκτημα ότι κινητοποιεί ταυτόχρονα και τους ιδιωτικούς πόρους, όπως είπα και παραπάνω, που ενδεχομένως υπάρχουν ακόμα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Άρα αυξάνεται η ρευστότητα που απουσιάζει σήμερα από την ελληνική οικονομία.

Ποια είναι η μέχρι τώρα ανταπόκριση στην πρόταση σας;

Νομίζω ότι τώρα ξεκινάει η συζήτηση σχετικά με αυτή την πρόταση. Νομίζω ότι έχουν καθήκον τα υπόλοιπα κόμματα, αλλά και οι ενδιαφερόμενες πλευρές, να τοποθετηθούν απέναντι σε αυτή την πρόταση. Έχουν υποχρέωση επίσης αν δεν συμφωνούν να αιτιολογήσουν γιατί δεν συμφωνούν.

 

Έχετε συζητήσει ή συνεργαστεί με ευρωβουλευτές άλλων χωρών (πχ Πορτογαλία ή Ιρλανδία) για να ενισχύσετε την πρότασή αυτή;

Όχι ακόμα. Όμως, έχετε δίκιο, υπάρχουν ανάλογες ρυθμίσεις και στις χώρες που αναφέρεστε, έτσι ώστε μια τέτοια πρόταση θα μπορούσε να εξεταστεί και με ευρωβουλευτές άλλων χωρών, προκειμένου να διερευνηθεί η δυνατότητα από κοινού πρωτοβουλιών στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

 

 

in.gr
 
Οι μετοχές μου Ρυθμίσεις »
Δεν έχετε προσθέσει μετοχές στo κουτί
"Οι μετοχές μου".
Δείκτες ΧΑ
Δείκτης Μον. Διαφ. (%) Γραφ.
ΓΔ 778,35 6,53 0,85% 1001;ΓΔ
FTSE 20 2.077,55 16,28 0,79% 1000;FTSE 20
FTSE 40 1.009,47 -1,86 -0,18% 1011;FTSE 40
FTSE 80 1.974,77 38,88 2,01% 1022;FTSE 80
FTSE ΤΡΑΠ 1.008,24 11,38 1,14% 1016;FTSE ΤΡΑΠ
Μεγαλύτερη Ανοδος
Μετοχή Τιμή Διαφ. (%) Γραφ.
ΑΛΦΑΤΠ 0,0020 0,0010 100,00% 479;ΑΛΦΑΤΠ
ΓΑΛΑΞ 0,7000 0,2200 45,83% 386;ΓΑΛΑΞ
ΙΝΤΕΤ 0,3750 0,0710 23,36% 205;ΙΝΤΕΤ
ΠΗΓΑΣ 0,0600 0,0100 20,00% 168;ΠΗΓΑΣ
ΣΙΔΜΑ 0,2600 0,0430 19,82% 450;ΣΙΔΜΑ
Μεγαλύτερη Πτώση
Μετοχή Τιμή Διαφ. (%) Γραφ.
ΑΘΗΝΑ 0,6160 -0,1540 -20,00% 48;ΑΘΗΝΑ
ΔΟΜΙΚ 0,0810 -0,0200 -19,80% 347;ΔΟΜΙΚ
ΓΕΔ 0,0130 -0,0030 -18,75% 437;ΓΕΔ
ΕΒΡΟΦ 0,3330 -0,0370 -10,00% 363;ΕΒΡΟΦ
ΑΤΕΚ 0,6340 -0,0700 -9,94% 343;ΑΤΕΚ