Δευτέρα, 23 Οκτωβρίου 2017 Επικοινωνία | Πληροφορίες
Δεδομένα με 15 λεπτά καθυστέρηση
in.gr  >>  Οικονομία  >>  Είδηση
iPhone
 
Εκτύπωση σελίδας Αποστολή σελίδας με email

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ:Η Ευρώπη σε σταυροδρόμι κρίσιμων εξελίξεων.

 

Η κρίση στην Ελλάδα και η ανάγκη ευρωπαϊκής υποστήριξης ανέδειξε με έντονο τρόπο τις θεσμικές αδυναμίες που παρουσιάζει το οικοδόμημα της ευρωζώνης-ένα ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα, με διαφορετικές εθνικές δημοσιονομικές πολιτικές , χωρίς μηχανισμό διάσωσης σε περίπτωση κρίσης. Στην Σύνοδο Κορυφής αποφασίστηκε να προχωρήσουν μέχρι το τέλος του έτους σε μέτρα με κατεύθυνση την « ενίσχυση και συμπλήρωση του υπάρχοντος πλαισίου, ώστε να διασφαλιστεί η δημοσιονομική σταθερότητα στην ευρωζώνη και να ενισχυθεί η δυνατότητά της να δρά σε περιόδους κρίσεως.» Στην διαδικασία αυτή θα διαφανεί αν η Ευρώπη θα μπορέσει  να καλύψει το θεσμικό κενό και να προχωρήσει ένα βήμα στην πολιτική ενοποίηση της- η παρουσία του ΔΝΤ στο μηχανισμό που παρουσιάστηκε στη Σύνοδο Κορυφής υποδηλώνει αδυναμία - ή θα περιχαρακωθεί  στη διαφύλαξη της αυστηρής νομισματικής ορθοδοξίας. Και ποιος βέβαια θα επιβάλει τους όρους της ατζέντας.


της  Τζούλης Ν.Καλημέρη


Το ελληνικό πρόβλημα ανέδειξε την αδυναμία της Ευρώπης να αρθρώσει μια κοινή ευρωπαϊκή φωνή στην κρίση χρέους που αντιμετωπίζει μια χώρα μέλος του ευρώ. Με φόντο την ευρωπαϊκή πολυφωνία, όπως εκφράστηκε από επίσημες αντικρουόμενες προτάσεις, απόψεις αλλά και διαρροές, οι αγορές ανέβασαν τα spread των ελληνικών ομολόγων. Ποντάροντας, όπως επισημαίνεται συχνά, όχι τόσο στην αδυναμία αποπληρωμής των δανειακών υποχρεώσεων από πλευρά της Ελλάδας όσο στην πιθανή διάρρηξη της συνοχής και της σταθερότητας του ευρώ. Η αμηχανία και η πολυφωνία που υπάρχει στην Ε.Ε. προκύπτει αρχικά από το γεγονός ότι στη Συνθήκη αναγράφεται στο άρθρο 125,   η μη  υποχρέωση διάσωσης (bail out)  ενός κράτους μέλους, δηλαδή η ανάληψη δημοσιονομικών υποχρεώσεων ενός κράτους δεν προβλέπεται αλλά ούτε και απαγορεύεται. «Πρόκειται» εξηγεί ο κ. Γιώργος Γλυνός, πρώην σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και νυν ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ « για ένα νομικό κενό που δεν είναι τυχαίο. Στις προκαταρκτικές συζητήσεις για τη δημιουργία του ευρώ, η Γερμανία είχε θέσει δύο όρους, για να πειστούν οι πολίτες της να ανταλλάξουν το μάρκο. Ο πρώτος αφορούσε την πολιτική ανεξαρτησία της Κεντρικής Τράπεζας και ο δεύτερος τη μη ανάληψη υποχρέωσης των δημοσιονομικών προβλημάτων μιας άλλης χώρας μέλους. Το ευρώ δηλαδή  θα είχε τα ίδια χαρακτηριστικά με το μάρκο, θα ήταν δηλαδή ένα σταθερό νόμισμα και δεν θα τυπωνόταν για να καλύψει δημοσιονομικά προβλήματα.»

Η Γερμανία, σημειώνει ο κ. Σταύρος Β. Θωμαδάκης, καθηγητής Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστήμιου Αθηνών και πρώην πρόεδρος Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς - ως η χώρα με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό- κατάστησε σαφές ότι η Ελλάδα ενισχύθηκε σημαντικά με ευρωπαϊκά κονδύλια επί δυο δεκαετίες, ώστε να προχωρήσει σε διαρθρωτικές κινήσεις και να καταστήσει την οικονομία της ανταγωνιστική. Η Ελλάδα, όπως υποστηρίζουν, χρησιμοποίησε από την πλευρά της τα ευρωπαϊκά κεφάλαια για να βελτιώσει το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων της, καθώς η οικονομία της όλα αυτά τα χρόνια βασίστηκε σημαντικά στην κατανάλωση, ενώ συνεχίζει να παρουσιάζει σοβαρά δημοσιονομικά και διαρθρωτικά προβλήματα, παραβιάζοντας τους όρους του Συμφώνου Σταθερότητας. Εκτιμούν λοιπόν τώρα ότι θα πρέπει να χαμηλώσει το βιοτικό επίπεδο των πολιτών της και η Ελλάδα να βελτιώσει τα δημοσιονομικά μεγέθη της.

Η  δημοσιονομική όμως κρίση που δημιουργήθηκε κυρίως από την πρόσφατη παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση ανέδειξε τις διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας αλλά δεν είναι  μόνο ένα ελληνικό ζήτημα, καθώς έχει πλήξει το σύνολο των οικονομικών του ευρώ. Από τις 16 χώρες της ευρωζώνης, οι δύο -Φινλανδία και Λουξεμβούργο- δεν έχουν ξεπεράσει το όριο του 3% για το έλλειμμα. Η Ελλάδα,  παρουσιάζει διψήφιο έλλειμμα και αυξανόμενο δημόσιο χρέος και οι υπόλοιπες 14 χώρες έχουν ξεπεράσει το όριο του 3% στο έλλειμμα που προβλέπει το Σύμφωνο Σταθερότητας και αντιμετωπίζουν δημοσιονομικά προβλήματα. Η κρίση λοιπόν αναδεικνύει την ανάγκη έμπρακτης έκφρασης της κοινοτικής αλληλεγγύης και δοκιμάζει την σταθερότητα του ευρωπαϊκού νομίσματος. Η αντιμετώπιση του ελληνικού προβλήματος και η στάση που θα κρατήσει η Ευρώπη προοιωνίζει και τη μελλοντική συμπεριφορά της σε άλλες χώρες της ευρωζώνης .

Μια από τις πρώτες προτάσεις που έπεσαν στο τραπέζι των συζητήσεων  ήλθε από τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών κ. Β. Σόιμπλε και αφορούσε τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου. Για την ακρίβεια  πρόκειται για την αναβίωση αυτής της ιδέας, την οποία επεξεργαζόταν κοινοτικοί τεχνοκράτες στην τότε ΕΟΚ μαζί με τις συζητήσεις για την δημιουργία του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος. « Η Γερμανία,» επισημαίνει ο κ. Θωμαδάκης,« υποστηρίζει την αυστηρή πειθαρχία στις επιταγές του  Συμφώνου  Σταθερότητας και προσδίδει στο ΕΝΤ αρμοδιότητες  που θα εναρμονίζονται με αυτή τη σταθερότητα. Η δημιουργία  ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου, σύμφωνα με την γερμανική πλευρά, είναι μια επεξεργασία, μία εκλέπτυνση αν θέλετε της υπάρχουσας νομισματικής ορθοδοξίας. »

H ίδρυση Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου , επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ κ. Στουρνάρας, «είναι μια περίπλοκη διαδικασία και η τυχόν έκβασή της θα είναι αποτέλεσμα έντονων διεργασιών και πολιτικών συμβιβασμών. Η ευρωζώνη βρίσκεται σε μια πρωτοφανή κρίση, χωρίς να έχει διαμορφώσει τους απαραίτητους μηχανισμούς για να μπορέσει να την αντιμετωπίσει. Οι διαπιστωμένες αδυναμίες του Συμφώνου Σταθερότητας- δεν προβλέπεται μηχανισμός στήριξης κράτους μέλους σε μια περίοδο κρίσης - έχουν αναδείξει το δημοσιονομικό πρόβλημα της Ελλάδας ως το πεδίο όπου θα δοκιμαστούν και θα συγκρουστούν δύο διαφορετικές αντιλήψεις, με ορίζοντα την αξιοπιστία και το μέλλον του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος.»

Η γαλλογερμανική αντιπαράθεση


Η αντιπαράθεση αφορά τις διαφορετικές θέσεις που εκφράζουν η Γαλλία και η Γερμανία. Η Γαλλίδα υπουργός Οικονομικών κ. Κ. Λαγκάρντ ουσιαστικά απαντώντας στο γερμανό ομόλογο της επέκρινε την γερμανική οικονομική πολιτική. «Εξέφρασε» τονίζει ο κ.Θωμαδάκης « με σαφήνεια την ευθύνη που έχουν και οι χώρες με πλεονάσματα να αυξήσουν τις δαπάνες τους σε μία πιο επεκτατική πολιτική, τονίζοντας ότι το γερμανικό μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης,  όπως σήμερα λειτουργεί δημιουργεί πρόβλημα στους ευρωπαίους εταίρους της και μακροπρόθεσμα δεν είναι αποτελεσματικό για την Ευρωζώνη και την Ένωση γενικότερα . 

Υπονοώντας  μάλιστα ότι η  Γερμανία θα πρέπει να ενισχύσει την εσωτερική ζήτηση της ( επενδύσεις, κατανάλωση, κοινωνικό κράτος), με απορρόφηση της ανεργίας και αύξηση μισθών, η Γαλλίδα υπουργός επεσήμανε επίσης ότι θα πρέπει  η επίλυση της ελληνικής κρίσης χρέους να σχεδιασθεί άμεσα και να μην περιμένει μία συζήτηση για το ΕΝΤ, η οποία μπορεί άνετα να μετατεθεί στο μέλλον.

Η Γερμανία , συμπληρώνει ο κ. Στουρνάρας , έχοντας την υποστήριξη της Ολλανδίας, της Αυστρίας και της Φινλανδίας  προσανατολίζεται στην  ίδρυση ενός ΕΝΤ που θα λειτουργεί με αυστηρότητα ως προς την κατεύθυνση της διασφάλισης της νομισματικής σταθερότητας και της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Η γερμανική προσέγγιση θεωρεί κυρίαρχη την Νομισματική Ένωση, η οποία θα συνδυάζεται με την στενή παρακολούθηση των δημοσιονομικών μεγεθών των χωρών μελών και την  αυστηρή τιμωρία των παραβατών. Η Γαλλία, συνεχίζει, που φαίνεται ότι  υποστηρίζεται από τις περισσότερες χώρες, εκτιμά ότι με την δημιουργία ενός θεσμού σαν το ΕΝΤ, ανοίγει ο δρόμος για μια ουσιαστικότερη  πολιτική ενοποίηση. Προσεγγίζει το θέμα  με πιο εκλεπτυσμένη αντίληψη, όπως συνάδει στην γαλλική κουλτούρα.


Οι σκληροί όροι της Γερμανίας


Λίγο πριν από τη Σύνοδο Κορυφής, το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο αναμενόταν να τεθεί στη συζήτηση από τη γερμανική πλευρά αλλά η δημιουργία του μεταφέρεται στο απώτερο μέλλον, καθώς δεν θα μπορέσει να υλοποιηθεί στην χρονική περίοδο που συζητείται το ελληνικό πρόβλημα.Το πνεύμα όμως που θα διέπει τη λειτουργία του, η γερμανική δηλαδή αντίληψη για το πώς η Ευρώπη θα οικοδομήσει με πιο αυστηρούς όρους την οικονομική πολιτική της θα διαφανεί και στις συζητήσεις για την ενίσχυση του συντονιμού των οικονομικών πολιτικών στην Ευρώπη, της οικονομικής διακυβέρνησης και την αύξηση της οικονομικής επιτήρησης. 

«Με την δημιουργία, » εξηγεί ο κ. Θωμαδάκης « ενός ΕΝΤ, στοχεύουν να θεσμοθετήσουν αυτό που μέχρι τώρα μπορούσε να είναι μόνο αποτέλεσμα πολιτικών αντιπαραθέσεων ή συμφωνιών.   Θα πρέπει, κατά την γερμανική άποψη , να υπάρχει στην ευρωζώνη μια σαφής τήρηση των όρων που προβλέπονται από το σύμφωνο Σταθερότητας, ενώ θα πρέπει να υπάρξει και ένας μηχανισμός επιβολής συμμόρφωσης. Το ρόλο αυτό θα κληθεί να παίξει το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο. Οι ποινές όμως που ακούστηκαν ότι μπορεί να έχει τη δυνατότητα να επιβάλλει φθάνουν μέχρι την ακραία περίπτωση εξόδου από την ευρωζώνη.
Στην υποθετική περίπτωση που η άποψη αυτή λάμβανε νομική υπόσταση, η μοίρα της Ελλάδας και πιθανώς και των άλλων χωρών του Νότου- θα ήταν κοινή. Η έξοδος τους από την ευρωζώνη, εφόσον προβλεπόταν να γίνει με συντεταγμένο τρόπο, θα δημιουργούσε ένα ευρωπαϊκό νόμισμα δύο ταχυτήτων. Βέβαια η «έξοδος με συντεταγμένο τρόπο» είναι μία ωραία φράση αλλά στην πραγματικότητα αν συμβεί θα συνοδεύεται από αταξία, κερδοσκοπία και χαοτικές διαδικασίες.»

Τι καταστροφικές συνέπειες της εξόδου μιας χώρας από το ευρώ τονίζει και ο κ. Στουρνάρας, επισημαίνοντας ότι η πρόταση που διατυπώθηκε από την ίδια την καγκελάριο της Γερμανίας κ. Μέρκελ είναι εξοντωτική. Η χώρα που θα εξέλθει του ευρώ θα δοθεί βορά στους κερδοσκόπους, ενώ θα πληγεί και η αξιοπιστία του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος. « Δεν θα πρέπει να τιμωρούνται οι λαοί», λέει χαρακτηριστικά «αλλά οι κυβερνήσεις τους και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί που είναι επιφορτισμένοι με την παρακολούθηση των δημόσιων οικονομικών των χωρών μελών. Για παράδειγμα στην περίπτωση της Ελλάδας η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδειξε αμέλεια στην παρακολούθηση και τον έλεγχο της αξιοπιστίας των ελληνικών στατιστικών στοιχείων. Υπάρχουν τρόποι, επισημαίνει, να διαπιστώσει κανείς  αν η πορεία του ελλείμματος είναι αυτή που αποστέλλεται, καθώς μπορεί να την διασταυρώσει με τα ταμειακά στοιχεία των Κεντρικών Τραπεζών, που αν και δεν συμπίπτουν δίνουν μια πιο πραγματική εικόνα του  δημοσιονομικού ελλείμματος. Επιπλέον η διαφορά μεταβολής του χρέους και του ελλείμματος, λογικά θα έδινε το ποσό των αποκρατικοποιήσεων .Στην περίπτωση της Ελλάδας η διαφορά αυτή ήταν πολύ μεγάλη, υποδηλώνοντας μεταφορά του ελλείμματος στο δημόσιο χρέος.» Ούτε και η ποινή με την στέρηση πόρων από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία είναι μια αποδεκτή πρακτική, συμπληρώνει, καθώς οι πόροι αυτοί μπορούν να βοηθήσουν την ανάπτυξη της οικονομίας και να την οδηγήσουν στην έξοδο από την κρίση. Σε αντίθετη περίπτωση είναι ορατή η περαιτέρω επιδείνωση της ύφεσης. Στην Ελλάδα, εξηγεί , αν εφαρμοζόταν θα ήταν καταστροφικό. Δεν θα την βοηθούσε να βγει από την κρίση . 

Προτάσεις για τη δημιουργία ΕΝΤ

Το νομικό κενό που υπάρχει στην Συνθήκη για τη μη διάσωση θα μπορούσε να καλυφθεί με πολιτική απόφαση , επισημαίνει ο κ. Γλυνός. «Είναι μια πρακτική που παλιότερα έχει χρησιμοποιηθεί αρκετές φορές στην Ε.Ε. Για παράδειγμα η Συνθήκη του Σέγκεν, ξεκίνησε ως συμφωνία  5 χωρών και εξελίχθηκε σε  Συνθήκη το 1996. Σήμερα αυτό που ονομάστηκε κατά τα πρότυπα του ΔΝΤ, ΕΝΤ και στην ουσία πρόκειται για Δημοσιονομικό Ταμείο, θα μπορούσε να αφορά σε πρώτο στάδιο διμερείς σχέσεις δανειοδότησης .Το ζήτημα λοιπών είναι επί της ουσίας αν  τελικά ακόμα και εκτός Συνθήκης, θα γίνει μια σημαντική πολιτική πρόοδος .

Βρισκόμαστε σε μια έκτακτη κατάσταση. Οι ευρωπαϊκές πολιτικές ηγεσίες γνωρίζουν ότι υπάρχουν τεράστιες θεσμικές δυσκολίες, αλλά πιέζουν οι αντικειμενικές συνθήκες. Πιέζει όχι μόνο η εξαίρεση που είναι η Ελλάδα αλλά και οι υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν δημοσιονομικά προβλήματα. Η τυχόν προσφυγή στο ΔΝΤ, που θα παρουσιαστεί ως πρωτοβουλία της ευρωζώνης, στην πραγματικότητα θα χρυσώνει το χάπι της πολιτικής αδυναμίας της να φτιάξει ένα μηχανισμό διάσωσης .»

Η  δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού νομισματικού ταμείου είναι επιθυμητή, εκφράζει την άποψη του ο κ. Θωμαδάκης, «γιατί θα συμπληρώσει ένα μεγάλο θεσμικό κενό στην Νομισματική Ένωση. Το κενό αυτό έχει να κάνει με την αντιμετώπιση κρίσεων εξωτερικού ισοζυγίου ή δανεισμού από ένα μέλος της Νομισματικής Ένωσης. Ωστόσο το ταμείο αυτό δεν θα μπορεί να παίξει αποκλειστικά το ρόλο του χωροφύλακα της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Το μεγάλο έλλειμμα της ΟΝΕ είναι η απουσία κοινής δημοσιονομικής πολιτικής και δεν αρκεί η ύπαρξη περιορισμών, όπως το 3% των ελλειμμάτων, ακόμη και αν οι περιορισμοί αυτοί μπορούν να επιβληθούν. Το πρόβλημα με τις προτάσεις της Γερμανίας είναι ότι επιθυμεί λύσεις του κενού δημοσιονομικής πολιτικής που θα επιβάλλουν στους άλλους περιορισμούς της κρατικής εξουσίας αλλά όχι στην ίδια.

Θέλω να θυμίσω ότι όταν η Γερμανία μετά την ενοποίηση της αντιμετώπιζε μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα, που παραβίαζαν τον κανόνα του 3% αντιστάθηκε πεισματικά και κατάφερε να εξαιρεθεί από τον καθεστώς επιτήρησης που επιβάλλει η Συνθήκη και στο οποίο έχει τώρα ενταχθεί η Ελλάδα. Αν λοιπόν και το ΕΝΤ λειτουργήσει με τον ίδιο τρόπο θα προκύψει πάλι μονομερής πίεση και απώλεια ελευθερίας στην χάραξη πολιτικής για τις ελλειμματικές χώρες. Οι θεσμοί της Ένωσης όμως πρέπει να λειτουργούν συμμετρικά για όλους αν πρόκειται η Ένωση να διατηρήσει την μακροπρόθεσμη νομιμοποίησή της. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο το ΕΝΤ θα μπορούσε να αποτελεί μία δικλείδα ασφαλείας για την νομισματική ένωση. Η χρηματοδότηση ελλειμμάτων θα μπορούσε να γίνεται με όρους καλύτερους από τους όρους της αγοράς με την έννοια ότι το ταμείο θα χρεώνει πολύ μικρότερα πριμ κινδύνου αφού θα μπορεί να επιδρά και  στις πολιτικές, ενώ ο ιδιώτης δανειστής δεν έχει αυτή τη δυνατότητα. »

Δεν είναι δυνατόν σήμερα να γίνει δεκτή η γερμανική άποψη, επισημαίνει ο κ. Στουρνάρας, ότι στην ουσία μόνο χώρες με πλεονάσματα καθορίζουν την ατζέντα . Γιατί ο οικονομικός κύκλος και οι διαφορετικές φάσεις ανάπτυξης καθορίζουν επίσης κατά πόσο μια χώρα μπορεί να έχει ελλείμματα ή πλεονάσματα , μαζί με την ικανότητα ή μη των κυβερνήσεων να τιθασεύσουν δημοσιονομικά ελλείμματα.

Τέλος, μια ενδιαφέρουσα άποψη για μια δικαιότερη ευρωπαϊκή οικονομική πολιτική έχει διατυπωθεί σε πρόσφατη ημερίδα που διοργάνωσε το Γαλλικό Ινστιτούτο από τον κ. Matthieu Pigass,  γενικό διευθυντή της επενδυτικής τράπεζας Lazard Ευρώπης. Η Ευρώπη θα μπορούσε να υιοθετήσει την συνταγματικά καθιερωμένη πρακτική που ακολουθεί η ομοσπονδιακή Γερμανία .Όταν το εισόδημα των κατοίκων ενός κρατιδίου πέσει κάτω από το γερμανικό μέσο όρο, γίνεται αναδιανομή φορολογικών εσόδων ώστε να ανέβει στο μέσο επίπεδο.

Όταν ιδρύθηκε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το 1944, εξηγεί ο κ. Θωμαδάκης, υπήρξε μια αντιπαράθεση ανάμεσα σε δύο απόψεις σχετικά με την υποστήριξη των ελλειμματικών χωρών, δηλαδή την χρηματοδότηση των ελλειμμάτων. Η μία πλευρά  πρέσβευε ότι για να μην περιέλθει  η χώρα σε υποχρεωτικό εθνικό απομονωτισμό θα πρέπει να της δοθούν δάνεια, με την προϋπόθεση ότι το κράτος που θα λάμβανε την πίστωση θα προχωρούσε σε μια σειρά διαρθρωτικών μέτρων που θα συγκρατούσαν την δαπάνη και θα προσέδιδαν ανταγωνιστικότητα  στην οικονομία του. Η δεύτερη θεωρούσε ότι η σταθερότητα ενός παγκόσμιου οικονομικού συστήματος δεν  πλήττεται μόνο από τις ελλειμματικές οικονομίες αλλά και από τις χώρες που οι οικονομίες τους παρουσιάζουν πλεονάσματα. Κατά συνέπεια το βάρος της προσαρμογής θα πρέπει να μοιραστεί και σε αυτές, με την έννοια ότι οι πλεονασματικές οικονομίες θα πρέπει να αυξάνουν τις δαπάνες τους και να επιδιώκουν οικονομική επέκταση. Σημαντικότερος εκφραστής και υποστηρικτής της δεύτερης άποψης υπήρξε ο Κέυνς στις διαπραγματεύσεις για το μεταπολεμικό διεθνές νομισματικό σύστημα στο Μπρέττον Γουντς.

Σήμερα ,καταλήγει, αν στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης  γίνει μια ουσιαστική συζήτηση για την ίδρυση ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου,  είμαι βέβαιος ότι η ίδια  βασική γραμμή αντιπαράθεσης θα διαφανεί και πάλι.


Newsroom ΔΟΛ
 
Οι μετοχές μου Ρυθμίσεις »
Δεν έχετε προσθέσει μετοχές στo κουτί
"Οι μετοχές μου".
Δείκτες ΧΑ
Δείκτης Μον. Διαφ. (%) Γραφ.
ΓΔ 734,52 -14,71 -1,96% 1001;ΓΔ
FTSE 20 1.940,51 -34,88 -1,77% 1000;FTSE 20
FTSE 40 994,56 -15,96 -1,58% 1011;FTSE 40
FTSE 80 2.157,60 -35,65 -1,63% 1022;FTSE 80
FTSE ΤΡΑΠ 736,50 -38,93 -5,02% 1016;FTSE ΤΡΑΠ
Μεγαλύτερη Ανοδος
Μετοχή Τιμή Διαφ. (%) Γραφ.
ΠΑΙΡ 0,4860 0,1120 29,95% 129;ΠΑΙΡ
ΑΝΕΠΟ 0,1240 0,0200 19,23% 80;ΑΝΕΠΟ
ΠΑΣΑΛ 0,0840 0,0130 18,31% 466;ΠΑΣΑΛ
ΑΘΗΝΑ 0,8500 0,1310 18,22% 48;ΑΘΗΝΑ
ΙΝΚΑΤΔ 1,0200 0,1130 12,46% 528;ΙΝΚΑΤΔ
Μεγαλύτερη Πτώση
Μετοχή Τιμή Διαφ. (%) Γραφ.
ΒΑΡΝΗ 0,1920 -0,0480 -20,00% 340;ΒΑΡΝΗ
ΑΝΕΚ 0,0670 -0,0130 -16,25% 82;ΑΝΕΚ
ΛΑΒΙ 0,0940 -0,0130 -12,15% 166;ΛΑΒΙ
ΣΠΙ 0,1350 -0,0150 -10,00% 351;ΣΠΙ
ΦΟΥΝΤΛ 0,4410 -0,0480 -9,82% 471;ΦΟΥΝΤΛ